تبلیغات
اعتیاد - جوانان ومخدر
پنجشنبه 3 بهمن 1387

جوانان ومخدر

   نوشته شده توسط: قاسم تورنگ    نوع مطلب :پیشگیری از اعتیاد ،آنچه خانواده‌ها باید بدانند! ،

مصرف مواد مخدر در نسل جوان سیر صعودی دارد

 دسترسی به مواد مخدر بین جوانان و نوجوانان حتی در فضاهای آموزشی بیشتر شده است و اختلالات روانی، وابستگی‌های دارویی، رفتارهای ضد اجتماعی و بزهكاری در بین جوانان سیر صعودی پیدا كرده است.


به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبری فارس «توانا»، مریم رامشت در نشست پژوهشی و علمی «بررسی تأثیر آموزش مهارت‌‌های زندگی در پیشگیری از سوء مصرف مواد مخدر در دانشجویان» كه صبح امروز در مجموعه فرهنگی شقایق ستاد مبارزه با مواد مخدر برگزار شد، افزود: وابستگی به مواد مخدر پدیده‌ای چند بعدی است كه متاثر از شرایط ساختار علل ارتباطی و ویژگی‌های فردی است بنابراین اعتیادزدایی نیز با تغییر ساختار اصلاح شبكه ارتباطات، تغییر ویژگی‌های فردی و بكارگیری راهبردهای مقابله‌ای از طریق آموزش مهارت‌های زندگی (life skilis training) امكانپذیر خواهد بود.
وی ادامه داد: افراد معتاد، توانایی خود را برای مقاومت در برابر مواد از دست می‌دهند و این مسئله اغلب به رفتارهای خودتخریبی و خودانهدامی در جمعیت معتاد جامعه و اقشار آسیب‌‌پذیری كه اغلب از میان جوانان هستند، منجر می‌شود.
رامشت گفت: تحولات وسیع صنعتی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی همراه با پیشرفت تكنولوژی، سهولت دسترسی به انواع اطلاعات مفید و غیرمفید، فرو ریختن مرزهای فرهنگی، اجتماعی و حتی جغرافیایی را موجب شده و زندگی انسان امروز را با چالش‌های فراوانی روبه رو كرده است.
وی ادامه داد: طبق آمارهای سازمان سلامت جهانی (WHO) انواع آسیب‌های روانی‌ و اجتماعی در اغلب جوامع به طور نگران‌كننده‌ای رو به افزایش است.
كارشناس مركز مشاوره دانشگاه تهران گفت: ماهیت مشكلات روانی‌ و اجتماعی همچون اعتیاد به گونه‌ای است كه مقابله با آن در سطوح بعدی یعنی پیشگیری ثانویه و ثالثیه نه تنها هزینه‌های هنگفتی نظیر نیروی انسانی و مسائل مالی را بر جوامع تحمیل می‌كند، بلكه اثربخشی و كارآمدی آن نیز بسیار محدود و حتی در مواردی ناچیز خواهد بود.
وی با اشاره به برنامه‌های مهمی كه تاكنون برای پیشگیری از آسیب‌های روانی و اجتماعی جوانان طراحی و اجرا شده است، گفت: برنامه پیشگیری موسوم به «آموزش‌ مهارت‌های زندگی» كه در سال 1993 به منظور ارتقای سطح بهداشت روان و پیشگیری از آسیب‌های روانی و اجتماعی از سوی سازمان سلامت جهانی طراحی و در سطحی وسیع در كشورهای جهان اجرا شد، بیشترین اثربخشی و كارآمدی را در پیشگیری از سوء مصرف مواد مخدر داشته است.
رامشت ادامه داد: مهارت‌های زندگی به مهارت‌هایی گفته می‌شود كه برای افزایش توانایی روانی‌ و اجتماعی در افراد به آنها آموزش داده می‌‌شود و فرد را قادر می‌سازد كه به طور مؤثر با مقتضیات و كشمكش‌های زندگی مواجه شود.
وی اضافه كرد: هدف اصلی در آموزش مهارت‌های زندگی افزایش توانایی‌های روانی‌ و اجتماعی و در نهایت پیشگیری از شكل‌گیری رفتارهای آسیب‌رسان به بهداشت روان افراد است.
استاد دانشگاه علم و صنعت افزود: شرایط‌ دانشگاهی و عوامل متعددی از جمله دوری از خانواده، مواجه با فرهنگ‌های مختلف، تأثیر گروه دوستان، مقررات زندگی جمعی، ناكامی عاطفی، مشكلات تحصیلی و ... موجب می‌شود كه آستانه مقاومت این قشر از جامعه كاهش یابد.
وی ادامه داد: در چنین شرایطی افزایش قدرت سازگاری و بالا بردن ظرفیت‌های مقابله‌ای فردی و اجتماعی از طریق آموزش‌ مهارت‌های زندگی برآورده می‌‌شود.
رامشت خاطرنشان كرد: مهارت‌های زندگی مجموعه‌ای از توانایی‌ها هستند كه قدرت سازگاری و كارآمدی فرد را افزایش می‌دهد و در نتیجه شخص قادر می‌شود كه بدون اینكه به خود یا دیگران لطمه بزند، مسئولیت‌های مربوط به نقش اجتماعی خود را بپذیرد و با چالش‌ها و مشكلات روزانه به صورت مؤثر مواجه شود.
وی این مهارت‌های ده‌گانه را شامل خودآگاهی، روابط بین فردی، ارتباط مؤثر، تفكر نقادانه، تفكر خلاق، تصمیم‌گیری، حل مسئله، مقابله با فشار، مقابله با هیجان ناخوشایند و همدلی دانست.
كارشناس مركز مشاوره دانشگاه تهران با اشاره به سبك‌های مقابله‌ای تصریح كرد: پژوهشگران به دو نوع سبك مقابله با مشكلات یعنی «مقابله متمركز با مسئله» و «مقابله متمركز با هیجان» تأكید بسیار دارند و اینكه در هنگام مواجه با موقعیت‌های دشوار به كدام یك از این راهبردها متوسل می‌شویم، به ارزیابی ما از موقعیت (ارزیابی اولیه) و مقابله ما با این موقعیت (ارزیابی ثانویه) بستگی دارد.
وی با بیان اینكه تاثیر راهبردهای مقابله‌ای از طریق آموزش مهارت‌های زندگی در پیشگیری از سوء مصرف مواد مخدر در دانشجویان تاثیرگذار است، خاطرنشان كرد: جامعه آماری این پژوهش شامل نمونه‌ای 500 نفری از دانشجویان دانشگاه علم و صنعت ایران است كه در نیمسال اول سال تحصیلی 84 ـ 83 درس آموزش مهارت‌های زندگی را به عنوان یكی از واحدهای دانشگاهی خود گذرانده‌اند و بررسی‌های انجام شده این تاثیر را تایید كرد.
رامشت همچنین با بیان اینكه در این تحقیق، پس از تكمیل پرسشنامه‌، داده‌های مربوط جمع‌آوری و با نرم‌افزار spss بررسی شد، گفت: طبق یك تحلیل مقدماتی، درس آموزش مهارت‌های زندگی به عنوان یك راهبرد مقابله‌ای از نظر دانشجویان محاسنی را از قبیل تقویت اعتماد و احترام به خود، تجهیز اشخاص به انواع روش‌های مقابله‌ای با فشارهای محیط شامل انعطاف‌پذیری (توانایی انتخاب راه‌حل‌های مختلف)، دوراندیشی (پیش‌بینی اثر درازمدت پاسخ‌‌های مقابله‌ای خود)، منطقی بودن (انجام ارزیابی‌های منطقی درست)، كمك به تقویت و توسعه ارتباطات دوستانه مفید و سالم و نیز ارتقای سطح رفتارهای سالم و مفید اجتماعی داراست.
انتهای پیام/ش