تبلیغات
اعتیاد - عدم اگاهی = اعتیاد
پنجشنبه 3 بهمن 1387

عدم اگاهی = اعتیاد

   نوشته شده توسط: قاسم تورنگ    نوع مطلب :آنچه خانواده‌ها باید بدانند! ،

اعتیاد، دانش‌آموزان و آموزش و پرورش
بحث اعتیاد از دیرباز مطرح بوده و هنوز هم ادامه دارد و اكنون قشر نوجوان و دانش‌آموز جامعه ما را تهدید می‌نماید.
بحث اعتیاد از دیرباز مطرح بوده و هنوز هم ادامه دارد و اكنون قشر نوجوان و دانش‌آموز جامعه ما را تهدید می‌نماید.
اعتیاد به موادمخدر بخصوص در قشر دانش‌آموز در شكل‌های مختلف قوه تفكر و ابتكار آنان را مختل می‌نماید و به مرور تمام هویت شخص را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد.
سایت خبری برنا وابسته به سازمان جوانان ایران از روند رو به رشد اعتیاد در بین این قشر حساس و آسیب‌‌پذیر و تقلیل سن اعتیاد خبر داده و اینكه تا زمانی كه در ا یران دسترسی به مواد مخدر امری آسان باشد نمی‌توان توقعی نسبت به بهبود وضعیت داشت برای همین مراكز تجمع دانش‌آموزان همیشه باید در كنترل نامحسوس خانواده و مامورین باشد. مثلا مراكز تفریح مثل پارك‌ها و یا مراكز آموزشی مثل آموزشگاه‌های درسی یا فنی حتی محل زندگی و كوچه‌هایی كه معمولا پر از تجمع‌های كوچك و بزرگ است.
داریوش قنبرك عضو كمیسیون مجلس هشتم می‌گوید: كسی نمی‌تواند واقعیت اعتیاد در جامعه و قشر نوجوان را انكار نماید. او اضافه می‌كند مشكل صرفا اعتیاد به این مواد نیست بلكه تبعات این پدیده بیش از خود مسئله هزینه‌زاست.
ضمن اینكه به دلیل ناآشنایی جامعه با موادمخدر شیمیایی و روانگردان،‌ مصرف این مواد از قبح لازم به اندازه مصرف موادمخدر قدیمی برخوردار نیست. بنابراین استعمال این مواد راحت‌تر بین افراد در سنین پایین‌تر رواج یافته است.
بعضی از خانواده‌ها كه فرزند معتاد دارند خود به این نتیجه رسیده‌اند كه در كنترل فرزندانشان چندان دقیق نبودند و بیشتر به دنبال تامین معاش زندگیشان هستند تا تامین نیازهای روحی و عاطفی آنان.
برای حل این مشكلات راه‌های متفاوتی وجود دارد ولی به عنوان كسی كه سال‌ها معلم این قشر بوده‌ام پیشنهاد می‌نمایم كه كنترل كودكان و نوجوانان را بانهایت دقت و نامحسوس و هدفمند انجام دهیم و جلوتر از آنها مشكلاتشان را پیش‌بینی و در رفع آنها كمك كنیم. همان طور كه می‌دانید مسائل و دیدگاه‌های نسل جدید با زمانی كه ما در آن رشد كرده‌ایم متفاوت است بنابراین با اشراف كامل بر نیازهای روانی و جسمانی دانش‌آموزان بایستی به رفع آن پرداخت.
برخی از جوانان در جامعه بسیار تنوع‌طلب می‌باشند و این را می‌خواهند به اطرافیان و همسالان خود ثابت نمایند. بنابراین با الگوسازی مناسب و تحت پوشش قراردادن آنان در سنگر مذهب و اخلاقیات صحیح و راهنمایی بجا می‌توان به خواسته‌های فرزندانمان جهت ببخشیم.
بعد از خانواده‌ها كه مركز اصلی پرورش نوجوانان است، مدرسه اولویت‌ دارد. بارها خود و یا همكارانم برای كنترل دانش‌آموزانی كه موضوعات علمی برایشان جذابیت نداشته و پیوسته به دنبال راه گریز می‌گشتند مسئولیت‌های هرچند كوچك داده‌ایم تا آنان را به محیط درسی وابسته نماییم. مثلا نماینده كلاسی یا گروهی بودن و یا واسطه انجام كارهای اداری مدرسه. تلاش شده تا حس مسئولیت‌پذیری و مورد احترام قرار گرفتن را در آنان تقویت نماییم ولی تلاش آموزش و پرورش كافی نیست و فراتر از اینها باید عمل نمود كه نیازمند مدیریت بسیار با درایت و فهیم است و البته بودجه در خور این تلاشی كه با جذب نسل نوجوان راه‌هایی كه ختم به تهیه موادمخدر می‌شود را بست.
اختصاص بودجه كافی برای بخش امور پرورشی در مدارس بسیار سازنده است.
به طور مثال با تشكیل گروه‌های تئاتر خیلی راحت می‌توان پیام‌های معرفی اعتیاد و راه‌های مقابله با آن را به دانش‌آموزان القا نمود. شاید بی‌ربط نباشد اگر بگوییم سریال‌ها و فیلم‌هایی كه از سیمای جمهوری اسلامی اخیرا پخش شده چقدر در فرهنگ‌سازی مفید بوده و به راحتی می‌توان این تغییرات را حس نمود. در آموزش و پرورش هم می‌توان با سرمایه‌گذاری بیشتر، امكانات تفریحی وجذاب ایجاد نمود و با برنامه‌ریزی دقیق از طریق كانال‌هایی چون آموزش و پرورش و مشاوره مدارس و ... بهترین راهكارهای روانشناسی برای پیشگیری از اعتیاد و مقابله با آن ایجاد نمود